torsdag 26. februar 2015

Dag 14: Overlevering av sjekk

Dag 14

Formen i dag har vært mye bedre, ikke mere av oppkast og diaré, haha. Men har fortsatt ikke noe matlyst, så har spist litt frokost og noen få chips men mer har jeg ikke hatt lyst på. Og noen få Ritz-kjeks da!

Vi ble hentet av Omar halv tolv, så dro vi å kjøpte noe ris og olje fordi Mette skulle ha det å gi til noen på skolen og sånt. Også dro vi til Ebo Town, den første skolen Butterfly Friends lagde. Den hadde 300 elever, og vi så innom ca alle klasserommene og de sang litt for oss. Det var en veldig bra skole fikk jeg inntrykk av, og rektoren var veldig hyggelig.
Etter vi hadde vært der, dro vi til New Jeshwang, der jeg skulle overlevere sjekken og ha en liten presantasjon. Jeg hadde glemt sjekken på hotellrommet, hehe, men det gjorde ikke så mye for hvis ikke jeg hadde gjort det hadde ikke vi fått kjøpt mat heller. For maten vi skulle få på skolen var spist opp da vi kom. Og uansett så var det mye problemer med det tekniske og elektrisiteten så vi hadde god tid.
I hvertfall dro jeg, Anbjørg og Åsvald til hotellet og hentet sjekken og innom et sted å kjøpte mat.

I dag har det vært VELDIG varmt, det går ikke an å forestille seg.

Da vi kom på skolen igjen måtte vi fortsatt vente mye, vi prøvde å sette på power pointen, men så kuttet strømmen flere ganger og de hadde prøvd så lenge og så mye at til slutt ga vi opp. Så jeg sa noen få ord, ikke mange, for jeg var ikke helt forbredt. Men bare sånn om hva jeg heter, alder, skolen jeg går på og hvilken klasse, så fortalte Anbjørg litt om hva skolen vår gjør for Butterfly Friends også ga jeg sjekken til de. Jeg tror de skal få godt nytte av de pengene vi samlet inn, jeg vet blandt annet om at de skal lage et nytt bygg ved siden av den store skolen, som de som er eldre kan fortsette på.
Fikk ikke så bra bilder med kamera mitt, men tror Mette fikk noen med sitt eget kamera og Anbjørg fikk kanskje noen også, så kanskje jeg legger ut de hvis jeg får lov å låne de og hvis jeg får tak i de.
Var ganske dumt jeg ikke fikk vist noe fra power pointen min, men de var glade for sjekken uansett de. Og kanskje Anbjørg skal vise bildene senere så de får sett det.
Etter på var det mange som husket navnet mitt og som sa "Frida" hvis de så meg og smilte og tulla til meg. Skulle ønske jeg fikk snakket mer med alle, men er litt vanskelig å ta kontakt med alle når jeg ikke skjønner helt hva alle sier. De snakker litt fort og da hender det jeg må spørre og si hæ flere ganger.

Haha, de er jo morsomme da: Alle synes det er så spesielt med reguleringen min, var noen småunger som var med meg hele tiden. Og de synes reguleringa var så morsom, de pekte og lo og skjønte ikke hva det var. Jeg prøvde å forklare så vidt men vet ikke om de skjønte det helt. Var også mange andre enn de som så på meg og pekte på sine egene tenner og lo. 
 Disse nydlige jentene her gikk ikke av fanget mitt før de skulle dra nesten altså.

Vi ventet en stund også begynte de med noen taler og litt underholdning. Tok lang tid og det var ikke ferdig før rundt i halv seks tiden tror jeg. Litt slitsom dag, men det gjorde ingenting.

Her sang de om Ebola, og han som ligger der skal vell ha det liksom. Det var bra underholdning da!

De ungene som satt på fanget mitt, synes kameraet mitt var så gøy. Så de fikk prøve det, og de lot det nesten ikke ligge stille så jeg måtte legge det bort. De hadde nok aldri vært borti noe sånt før.

Da alt var ferdig stod vi bittelitt å ventet for vi visste ikke helt om vi kunne dra og vi ventet på Anbjørg som fant noen unger noen skulle snakke litt med om noe. Så da flokka det seg jo en gjeng med unger rundt bilen og oss.

Og da vi var på vei hjem sa Mette til Omar at han kunne kjøre et sted hvor han visste noen trengte det de kunne få, så Mette ga ris og olje til to familier. Noen venner av Mette sendte med penger så hun kunne kjøpe det til noen som trengte det.
Det var hardt å se hvordan de bodde, for disse var veldig fattige. Og de satt stor pris på at de fikk det!
 De hadde ikke noe å ligge på en gang, tenker så på hvor godt jeg egentlig har det etter jeg har sett alt dette!
Til hun jenta på bilde ga jeg også skoene mine, så jeg var barbeint på vei hjem. Men hun hadde bare et par slitte slipperser så hun trengte de mye mer enn meg!

Noen gikk ut å spiste, mens noen enten ikke orket eller som meg ikke hadde matlyst. Så jeg ble ikke med ut å spiste, var kanskje litt dumt av meg. Siden det var siste kvelden, så jeg angrer litt. Men gjort er gjort.

Dette ble et litt rotete innlegg. Har tatt så lang tid å laste opp alle bildene, og jeg er så sliten etter en lang dag. Så ble litt rart skrevet, men det for rett og slett bare gå. 

I morgen skal vi dra klokka fem fra hotellet til flyplassen. Men må være ute av hotellrommet klokka tolv, så da skal vi gå inn med bagasjen på rommet til Sveinung og de, siden vi fikk ordna så vi kunne ha det til klokka fem. Har pakket ferdig så jeg skal ha god tid i morgen. Blogger så vidt før jeg drar tenker jeg, om jeg rekker! Ellers blogger jeg da jeg har kommet hjem på lørdag :)

Nå må jeg sove, snakkes!

Frida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar