lørdag 18. februar 2012

Dag 7 17.02.12

I dag sto vi tidlig opp, jeg sto opp ca 06.40 så ble vi hentet med buss kl 07.30 og dro rett til hovedstaden Banjul. Fra Banjul tok vi en ferje over til Barra, det tok rundt en time tror jeg. Det var utrolig å se hva alt folk hadde med seg, det var høner de gikk og bærte på, det var eseler og store stabler med bøtter. Så tok vi bil fra Barra til Bakalar, der var det en skole som er blitt sponset av to av de som var med i dag, Gro og Knut Rundbraten. I Bakalar var det utdeling av ris og olje og det var mange mennesker der, det var tre klasserom og vi var innom i to av dem og så før risen og oljen kom. Det var det samme der, alle var veldig ivrige og flinke og lærerene hadde mange smarte læringsmetoder. På vei vekk derfra stoppet vi i vei kanten og spiste lunsj, det var noe Rambo (tourguiden) sin første kone hadde laget, og det var veldig godt. En mann kan ha opp til 4 koner her.



Så dro vi til museet i Albreda, det er et musee om tiden det var slavehandel i Gambia, der var det lenker og våpen og veldig mye fæl historie. Vi var også en tur ut på Slaveøya der slavene ble sendt og holdt fanget, mye av den øya er blitt ødelagt men man

ser ruinene etter slaveriet og noen rom der slaver ble holdt.

Etter det dro vi tilbake til Barra, men båten var ikke der så vi måtte vente til den kom tilbake og det ble mørkt like etter vi hadde satt oss på båten, jeg sov nesten hele veien så da var jeg ganske sliten. Så spiste jeg pizza som middag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar