lørdag 5. mars 2016

Dag 11 og 12


Hei, folkens!

Nå kan vi si vi har opplevd det «virkelige Gambia»

Jeg og de fleste fadderne har nemlig vært på en todagers tur, hvor vi har seilt opp Gambia-floden, og sovet i hytter, selvsagt i sikkerlig afrikansk stil!

Det hele startet tidlig om morgenen.  Omar og «Aladin» kom å hentet oss ved hotellet allerede klokken 06:30 (gambisk tid)! Vi kjører til Banjul der vi tar ferga over til Barra.
 
 
 
Fra Barra kjører vi strake veien til Farafeni, en by litt lengere inn i landet og med ca. 30 000 innbyggere. Her stopper vi og har do-pause, før vi fortsetter videre. I Ferafeni møter jeg en gutt som kommer syklene, han spør meg hva jeg heter og hvor jeg kommer i fra. Vi blir etter hvert «venner» og noe sier meg at han får et  godt øye til Nora, fadder Livs barnebarn ;)
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Når alle er klare reiser vi videre. Vi er på vei til en båt som skal ta oss med på en fire og en halv time lang båttur oppover The Gambia River. Vi kjører forbi en rekke landsbyer og vi stopper opp for å ta litt bilder og jeg gir den siste fotballen jeg har til ungene - dere skulle ha sett de smilene! :)

 
 På veien til båten stopper vi ved et steinsirkelmuseum. Guiden vår kan fortelle oss at en stor stein  ble lagt over gravene til folk og når kjente kom på besøk skulle de legge en stein oppe på toppen av denne steinen og ønske 3 ønsker. Steinen over graven skulle bringe lykke og gjøre slik at dine 3 ønsker gikk i oppfyllelse. Disse står på Unescos verdensarvliste!
 
 
 
 
 
 

Når vi ankommer brygga hvor vi skal møte båten som skal ta oss med oppover elven, får vi beskjed om at vi må vente 40 minutter (som egentlig betyr at vi må vente enda lengre siden gambiere har noe vi kaller «gambisk tid»). Mens vi venter får vi besøk av 4 barn fra landsbyen like ved, en jente to gutter, og lillebroren deres på 2-3 år. Vi forsøker å spørre hva de heter, om de er i familie, osv, men det er svært vanskelig, siden de snakker så lite engelsk. «Aladin» forteller oss at disse går på en islamsk skole. Når jeg finner frem t-skjorter fra sekken og gir til barna, tar det ikke lang tid før jeg får resten av landsbyens unger rundt meg! Jeg og Nora gir bort t-skjorter til så mange barn vi kan, så lenge antall t-skjorter fortsatt rekker. Fotballskjorten av Messi, Argentina er svært populær, og alle barna vil ha en sånn…

Når båten er kommet og det ikke er flere t-skjorter og gi bort, stiger vi ombord og setter kursen oppover elven og inn i «bushen». Vi blir servert lunsj om bord og kjølebagen er fylt med diverse drikkevarer. Båten har to etasjer og sitteplassene er utstyrt med madrasser man kan ligge på. For å få tiden til å gå, spiller jeg og Nora flere runder av «mitt skip er lastet med», vi kommer til bokstav J før vi omsider begynner å gå lei…



 
 
 
 
 

Så er vi fremme. Vi ankrer opp ved en camp midt ut i jungelen. Når alle er kommet trygt i land, blir vi tildelt hytter. Hyttene er enten enmanns hytter eller for tre, jeg og Omar bestemmer oss for å dele hytte. Personlig, må jeg si jeg var fornøyd med hytta, det er tre senger med to i et rom, madrassene er tykke og alle sengene har myggnett. Et toalett har vi også – med papir! J
 

Ut på kveld samles vi alle til middag, hvor vi først blir servert tomatsuppe og brød med hvitløksmør. Jeg elsker hvitløksmør og suppa var veldig god! Til hovedrett er det en mini buffet med blant annet Kosmos med biff, spagetti med tomatsaus, osv…

Etter middagen, er det rigget og klart for afrikanskaften ved bålet. Her danses det og spilles musikk i lange baner.

Senga venter og vi må finne lommelykten. På hytta er det ingen lys og nesten ikke i området rundt, heller…. Når jeg omsider finner frem til hytta, kryper jeg inn under myggnettet for å sove. Det er varmt, og svært mange dyrelyder utenfor, som gjør det svært vanskelig å sove og puta er steinhard!

 Når jeg våkner 07:15 dagen etter står jeg opp og møter Omar og de andre til frokost. Her blir vi server omelett, noe bønne-greier og pannekake, som var formet og fritert (tror jeg?) så det smakte som smultring. På campen går aper fritt og vi må derfor passe på maten vår så apene ikke stjeler den!

I 9-tiden reiser vi fra campen, i retning Georgetown. Her besøker vi slavehuset, hvor folk ble satt før de ble solgt på slavemarkedet. Vi får bli med guiden vår ned kjelleren, hvor slavene ble holdt fanget. Her forteller han litt om slavetiden, samt hvilke forhold slavene levde under mens de ble holdt fanget her….

Etter det litt sterke besøket i Georgetown, setter vi kursen mot Butterfly Friends` skole i Kiang Nema. Skolen er den andre skolen Butterfly Friends har bygget her i Gambia, og åpnet i november 2007. Skolen har 96 elever og 3 klasserom. Her får vi også komme inn i klasserommene for å se hvordan det er i klassene – og sjokkerende nok blir vi møtt med sang ;) Elevene danser også, og vi bestemmer oss for å synge «skulder, kne og tå» for dem. Når vi har kikket inn i alle klasserom, får vi et måltid bestående av ris og olje.

Etter skolebesøket i Kiang Nema er det lunsj, før vi tar fatt på veien hjemover til hotellet. Vi kjører gjennom flere gambisk landsbyer i løpet av turen ned mot kysten.

Når vi ankommer hotellet igjen, spretter jeg i dusjen….OG DET ER DEILIG ETTER EN NATT LANGT UTE I «BUSHEN» UTEN TILGANG PÅ VANN!

På kvelden møter vi Anbjørg og fadderne som ikke var med på turen på fellesmiddag.

Nå ser jeg virkelig frem til å kunne legge meg i den deilige hotellsengen, og det uten å høre en eneste dyre lyd! 

God natt, det norske folk!      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar