lørdag 27. februar 2016

Dag 4


                                Skolebesøk på Ebo Town og New Jeshwang

 

Hei folkens! Gud, for en fantastisk dag det har vært i dag!

Jeg sov svært lite, grunnet litt nerver. I dag var dagen hvor vi skulle besøke to av Butterfly Friends` skoler i  Ebotown og  New Jeshwang, og jeg skulle overrekke sjekken fra skolen. I den forbindelse skulle jeg samtidig som jeg overlot sjekken, også holde en liten «tale». Dagen før, like før jeg skulle gå å legge meg, satt jeg og skrev og diktet på hva jeg kunne snakke om…

Når klokken var 08:45 var jeg klar for frokost. Alle fadderne jeg møtte spurte om jeg var klar for «min store dag». Når klokken var ca. 09:00 møter jeg resten av det fantastiske reisefølget mitt. Her blir vi hentet av Anbjørg og Omar, som kjører oss til den første skolen vi skal besøk i Ebo Town.
 




(En liten tilleggsopplysningen: I Gambia har man to type taxier, de gule, som er forbeholdt lokalbefolkningen og grønne, egnet for turister. De grønne er ofte dyrere. Taxiene i Gambia generelt har ikke svært høy kvalitet, og man finner små ødeleggelser både her og der - spesielt i de gule! Hvis du velger å ta en gul taxi, kan du risikere å kjøre en taxi uten gulv!)
 
 

 

 

 


ABC Nursery scholl åpnet 15. november 2003, og var den første skolen som ble og fortsatt drives av Butterfly Friends. Vel fremme ved porten til skolen blir vi møtt av flere barn som tar en pause fra lekestunden, for å si hei og gi klemmer. Ved inngangen til skolen møter vi en av Butterfly Friends` kordinatorer, Mohammed som er ansvarlig for skolen. Han tar oss med på en tur inn i selve skolen og opp i andre etasje. Mohammed viser oss vei inn til en skoleklasse, og de ønsker oss velkommen med sang!

 


             (Fra venstre: Koordinator, Mohammed, Taxisjåfør, Omar og fadder Lisbeth.)



 
 
 
 


 
Videre blir vi tatt med inn i et rom, hvor alt av  Butterfly Friends minner henger på veggene. Her møter vi en av skolens tre rektorer, mrs. Roberts. Hun begynner å fortelle oss litt om de forskjellige systemene på skolen, (som at de deler elevene inn i forskjellige hus) forteller hvor takknemlig hun er for det arbeidet, som Anbjørg og Butterfly Friends  gjør. Mrs. Roberts har jobbet på skolen siden 2006, og er etter Anbjorgs mening, en meget god lærer/rektor.
 
 
 
 
  

 

Når mrs. Roberts er ferdig å snakke, kan vi gå fritt  rundt å besøke de 12 klassene som holder til på skolen.   For hver klasse vi besøker, desto mer sang får vi høre. Sang er en viktig del av undervisningen, og etter min mening, skjuler det seg mange talentfulle idoler bak de søte små ansiktene J
 
 
 

 
 
 
(Det henger en plakat med en tegning + bokstaver, på hver av klasseroms dørene)
 
 
 
 

 
 
 

Skolene er utstyrt med et kjøkken. Elevene som går på en av Butterfly Friends` skoler får et varmt måltid, hver dag.
 
 
 
 
 

 

Når vi er ferdig med å gå rundt på Ebo Town, kjører Omar oss til  skolen i New Jeshwang, kun minutter med bil fra Ebo town. ABC Lower and Upper Bsaic School, New Jeshwang, er det vi kan kalle ungdomsskole, og  var den femte skolen Butterfly Friends bygget her i Gambia. Den åpnet i november 2010.  


Når vi ankommer New Jeshwang blir vi møtt av en haug med elever som står på rekke og rad bortover. De synger, mens vi går majestetisk inn i skolens område.
 
 
 
 

 

Når alle er kommet trygt inn blir alle elevene beordret inn igjen til klasserommene sine. Vi går ned til en annen del av skolen, her blir vi igjen møtt med sang, norsk og gambisk flagg, samt plakater elevene har laget selv.
 




 

 

En mann med navn Zidi, forteller oss litt om skolen, antall elever, eksamensresultater - Skolen regnes faktisk som den beste i hele Gambia! :)



Når han er ferdig med det han har å si, er det tid for lunsj. Vi blir servert noe av det fadderbarna kan forvente seg når de får dette varme måltidet en gang om dagen. Retten vi får, kalles benachin.Benachin  består av en oransje ris, (som forresten var veldig god J ) en type fisk med grønt krydder og en grønnsak, kalt …., som smaker som potet.

 
Etter lunsj, blir jeg og Sander med fadder Gro for å se på grønnsakhagen hvor det blir dyrket grønnsaker. Her får elevene lære seg å plante og dyrke grønnsaker.



 
 
 
 
 
 
  

Så er tiden kommet, tiden hvor jeg skal overlevere sjekken fra skolen. Før jeg gir den, forteller jeg litt om meg selv, hvor jeg kommer fra, litt om skolen jeg går på, osv… Dette foran mange av skolens elever.


 

Etter at sjekken fra skolen er overlevert, kjører Omar oss tilbake til hotellet. Her slapper vi av frem til middag, så jeg benytter muligheten for litt bading og soling.

Klokken 19:00 samles vi til middag. Omar kjører oss til en pizzarestaurant. Her møter vi Sander og familien og Gros fadderbarn med søsken, som skal være med å spise. Under middagen snakker vi med barna, spør dem om hva de liker å gjøre, hvor de bor, hvilke skole de går på, osv… Ungene lærer oss noen få ord på noen av Gambias 6 stamspråk, som at "wow" betyr "ja" på olof. 







 

 

Sent på kveld blir jeg med fadderne fra Sørlandet, på litt Vimto (en slags brus her i Gambia) og Pringles. Og med det løfter jeg glasset, sier skål og god natt! J



 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar