lørdag 18. februar 2017

dag 1 - independence day

Dag 1-historisk dag for gambiere

Idag, 18. februar, er det frigjørings- og nasjonaldag her i Gambia. Vi dro til Independence Stadium ( som egentlig er en fotballstadion) i 9 tida for å se og høre på først og fremst den nye presidenten, Adama Barrow, men også de rundt 20 representantene fra andre land. Da vi kom dit var det overfylt med fornøyde gambiere som var ganske så happy for en ny og mye bedre president. Vi venta utenfor stadionen med noen elever fra en av skolene til Butterfly friends, som var veldig ivrige på å snakke med oss. Det var forventa at Barrow skulle være litt mer presis enn den forrige presidenten, og at hele seremonien da skulle være ferdig til klokka 12. Det skjedde lite frem til 13:30 da Barrow, som var den eneste som manglet, endelig kom. Etter han kjørte forbi og inn på stadionen venta vi enda en halvtime, og mer enn det orka vi ikke. Da bestemte vi oss for å droppe og gå i "tog" inn for å høre på talen hans, og heller dra på en restaurant i nærheta av hotellet for å få i oss litt mat, for så å dra tilbake til hotellet.

på vei til Independence Stadium

utenfor stadionen
biler som kjørte foran Barrow
#Gambia has decided. de som ikke hadde på seg fargerike gambiske kjoler, gikk med en sånn t-skjorte

litt om gårsdagen-avreise til Gambia

Igår, 17. februar, starta endelig reisa mi til Gambia! på Gardermoen ble jeg fort kjent med reisefølget mitt. Først tok vi fly fra Gardermoen til Brussel, hvor vi mellomlanda og måtte vente i ca. 6 timer på flyet som gikk videre til Banjul( 6 timers flytur). Flyplassen i Brussel var veldig stor og fin, og med et stort utvalg butikker og caféer, så gikk de 6 timene for så vidt fort:) På flyplassen i Banju venta vi en liten stund på koffertene våre, og da de kom henta Omar ( sjåføren vår under hele oppholdet) oss og kjørte oss til Anbjørg sin favoritt restaurant. Etter et godt måltid dro vi til hotellet og la oss ganske med en gang for det var seint og vi var slitne etter en lang reise. Fra jeg dro hjemmefra 02:30 og til vi ankom hotellet, gikk det ca. 23 timer.

landa i Banjul litt før klokka 22:00 (23:00 norsk tid)

Darboe`s restaurant. god mat, enda bedre underholdning