onsdag 2. mars 2016

Dag 9


Hey! J

I dag kan jeg skryte av at jeg har tatt på min første krokodille! Dagen startet som vanlig, jeg stod opp og gikk for å spise frokost. Dagens samtaleemne ved frokostbordet var forskjellen mellom de to religionene, kristendommen og islam. Vi snakket også om hvordan gambierne ser på sin religion og deres tanker rundt hva som er rett og galt. I går på kvelden hadde fadder Lisbeth, Ingfrid og niesen begynt å snakke med to menn som jobber her på hotellet, rundt dette med omskjæring av jenter og ting rundt deres og våres religion. Jeg kan med hån på hjerte si at de trolig ikke ble enig denne kvelden, selv om Ingfrid, som jobber som jordmor, faktisk klarte å gjøre en av dem skeptisk til dette med omskjæring av jentene…

Jeg trodde jeg skulle hoppe i taket, da jeg så at jeg endelig hadde fått internett på PC-en! Jeg satte meg ute på min lille terrasse utenfor rommet mitt for å arbeide med bloggen.

Jeg hadde avtalt med fadder Gro, Liv og barnebarnet, Nora at vi skulle dra til krokodilleparken klokken 14:00, da Cleaning day var slutt. Cleaning day er noe som gjennomføres to ganger i måneden her i Gambia (i hele landet). Da må alle bidra med å rydde, kvitte seg med søppel som flyter rundt, rydde område rundt huset – altså rydde! ;) Mens denne ryddingen pågår, er det ikke lov å kjøre bil mellom klokken 09:00-14:00.


Siden Cleaning day i dag ble avlyst, velger vi å reise litt tidligere. Vi blir hentet av en taxi og «Aladin» som tar oss til parken. Når vi ankommer, begynner vi turen inn et museum, et museum som forteller om diverse ting rundt Gambia, som da landet var en engelsk koloni, om landets seks stammer, deres ritualer, utstyr og  gamle afrikanske instrumenter som de brukte å spille på, osv…
 
 
 
 
 
 
¨

 
 
 
Så kommer vi ut i «jungelen». Det er her alle krokodillene befinner seg….og de kan være hvor som helst! I parken er det en sump hvor mange av krokodillene tilbringer tiden. «Aladin» kan fortelle at man ikke er helt sikker på hvor mange krokodiller som befinner seg i sumpen, men at antallet kan være alt fra 85 – 150! Det er heller ikke så uvanlig at krokodillene rømmer fra parken – kanskje ikke så rart når inngjerdingen så vidt er satt opp :P  Mens vi nærmere oss sumpen, får vi se to krokodiller som ligger å slapper av. Vi får ta dem bak på beinet, det var overaskende mykt/bløt! Og selvfølgelig må det litt shopping til, jeg og Nora kjøper hvert vårt kjede med en krokodilletann.
 
 

 
 
 

Når vi er ferdig med å knipse bilder av krokodiller som ligger å soler seg, reiser vi til en restaurant, kalt Calypso. Her møter vi Anbjørg og fadderne Svanhild og Øyvind. Det er en meget fin restaurant, og det kuleste av alt, i vannet like ved der vi sitter svømmer krokodillene fritt! Klokken 16:00 kommer en av restaurantens kelnere for å mate dem med fisk.

 
 
 

 
 
 

Når vi kommer til hotellet igjen, begynner jeg straks å jobbe med bloggen igjen. Klokken 19:00 har jeg og reisefølget mitt til krokodilleparken avtalt å spise på Eddie`s, en restaurant kun få meter fra hotellet. Her spiser jeg og Nora sparereabs    med BBQ-saus J Desserten er heller ikke noe å si på, banansplitt ala` Eddie`s er helt nydelig!


 

Men nå hopper jeg i seng, god natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar