søndag 21. februar 2016

Dag 1


Dag 1 – avreise til Gambia!

Så er dagen kommet, dagen hvor jeg starter å blogge. :P

I dag var avreise til Gambia, en dag jeg har gledet meg masse til i flere uker.

Dagen startet klokken 03:00, tiden er inne for å stå opp og kjøre til Gardemoen. Som en «frokost», startet jeg dagen med et par kjeks med brie og malariatablett – som skal bli en del av frokosten min, de neste 21 dagene.
 
 

 
 

På Gardemoen, møter jeg gjengen jeg skal reise med – fadderne. Her blir kofferter med utstyr, gaver, osv, sendt med flyet. Vi suser gjennom sikkerhetskontrollen (det vil si: Alle utenom meg, siden jeg alltid blir beskylt for å ha plantet narkotiske stoffer på de fantastiske skoene mine :P), mine to følgesvenner frem til gaten, klarer ikke å motstå fristelsen i å kjøpe «livets nødvendigheter» på taxfree-en (tobakk og Jäger) før vi omsider  sitter på flyet, som skal ta oss til Brüssel, Belgia:
 
 
 

Førsteinntrykket av flyplassen i Brüssel, er at den så si er gigantisk! Her mellomlander vi og bytter til et større fly. Vi tar oss tid til en liten matbit, før vi tar fatt på neste etappe som skal ta oss til Dakar, Senegal.

 
 
 

 
 
 
 Vel ombord på flyet blir jeg plassert ved siden av en franskmann. Jeg forsøker å spørre han hva han heter og hvor han kommer i fra, men til ingen nytte. Mannen snakket IKKE ET ORD ENGELSK! Jeg kan allikevel forstå på aksenten hans at han må være fra Frankrike, jeg forsøker å fortelle han hva jeg heter på fransk, men det er tydlig han ikke forstår...  På flyet blir vi servert enten biff eller fisk – med tilbehør. Dessert får man også.  Ombord på Brüssels Airlines, har man muligheten til å kunne se på diverse serier/filmer, høre musikk fra forskjellige sjangre (afrikansk blant annet), osv, mens reisen  pågår. På vei ned til Dakar finner jeg den nyste James Bond filmen, Spectre, på den måten blir flyreisen litt kortere.
 
 
 
 

På mellomlandingen i Dakar kommer også andre som skal fly til Gambia. Jeg snakket med en jente, som heter Emily. Hun fortalte at hun var på vei til Gambia, der hun bor med resten av familien.

 

 

Så skjer det vi har ventet på, vi ankommer Banjul, hovedstanden i Gambia. På flyplassen er det fullt kaos i form av kontrollering av pass og visum. Hver en du møter tilber seg å bære bagasjen din – mot betaling selvfølgelig! Her møter vi Anbjørg, lederen i Butterfly Friends og vår private taxisjåfør, Omar – som forresten har veldig kult hår J

På vei til hotellet får vi se flere sider ved Gambia. Folk lever i skur og totalt uferdige hus, sammelignet med den norske, mens enkelte lever i store villaer. Mennesker som går/sykler langs veien er vanlig og trafikk er noe vi aldri har hørt om :P Barn som lever i dyp fattigdom løper fritt ute i gatene, skitten og har omtrent bare en fotball....

Når vi ankommer hotellet får vi rom og kvelden avsluttes med middag i hotellets restaurant.   

 

1 kommentar: