mandag 23. februar 2015

Dag 11: Dagstur til Bakalar og James Island

Dag 11

I dag startet dagen klokka sju for meg. Da gikk jeg og spiste en kjapp frokost og ordnet meg. Omar hentet oss klokka åtte og da skulle vi ta ferja over fra Banjul til Barra. Båten var stappfull, der skulle man få plass til så mange og så mye som mulig, haha.
I Barra hadde Omar leid en Jeep som vi skulle bruke, da var det ikke han som kjørte men han satt på.
Først kjørte vi til en skole som heter ABC Nursery School nr. 3 som er i Bakalar. Veien inn dit var veldig humpette, men sånn er det i Gambia som vi pleier å si. Der var vi innom alle tre klassene, og alle sang for oss og vi ga de kjeks og kjærlighet på pinne.
Etter det dro vi til Albreda og på slavemuseet. På veien dit så vi noen unger som vinket og løp etter bilen, og vi hadde igjen noen kjærligheter så Omar hevde de ut og de løp for å få tak i en.
På museet hadde vi en guide som het Lamin tror jeg. Han var veldig flink og fortalte oss om alt vi så inne på museet og utenfor. Etter vi hadde vært inne på museet dro vi ut på slaveøya James Island, men som nå heter Kunta Kinthe Island, med en litt mindre båt. Der fikk vi også full omvisning av Lamin. Lamin var veldig morsom, han hadde så lyst til å komme til Norge og lære klassen min litt historie. Så han sa jeg skulle snakke med min "headmaster", som er rektor, om å invitere han til skolen min haha.
 Lamin
 Ting de brukte å torturere slavene med
 En fæl ting de tok rundt halsen på slavene
 En statue som skal bety at de ikke vil ha med slaveri
 Omar og Anbjørg
 Slaveøya
 Sånn øya så ut før, men nå er det mye ruiner bare
 Inne i en hule de brukte for å gjøre slavene svake
 "Slave yard"
Museet var ganske spennende og det var spesielt ute på slaveøya. Jeg synes det var så spesielt at på den øya der jeg stod, hadde det vært mange slaver. De hadde det jo vondt, og mange millioner døde på alle slags vis. Det er helt utenkelig. Og når vi stod inne i ruinene der og vi var helt stille, var det en så rar og tom følelse, helt rart. Og guiden vår sa at hvis man var stille kunne man høre trærene snakke om all elendigheten som var der. For de var vitner til det som skjedde!

Vi kom på hotellet rundt klokka seks igjen, da gikk jeg rett opp å dusjet. For var utrolig møkkete etter en hel dag i mye støv og ja.
Klokka åtte gikk de fleste ut for å spise, da kom Anbjørg og Ebrima å spiste med oss og vi spiste på Eddie´s. Er utrolig god mat der, bedre og billigere mat enn i Norge hvertfall! :) Og det er bare rett ved hotellet.

Dagen har i hvertfall vært veldig spennende og bra. Mange fine, nye og spesielle opplevelser som blir med meg livet ut. I morra skal jeg bli med Anbjørg på skolen og se litt hvordan det er inne i timene, så det blir gøy. Nå er jeg helt utslitt og må sove, snakkes i morra!!

Frida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar