lørdag 19. januar 2013

Dag 4 18.01.2013

I dag startet dagen med å stå opp klokka seks og bussen gikk fra hotellet til hovedstaden Banjul klokka halv sju. Etter det dro vi videre til Barra og ABC Nursery school nummer 3.
Etter vi hadde vært på skolen dro vi videre til slave museet i Albreda og James Island.

Da vi kom til havna i hovedstaden Banjul gikk vi inn på en veldig full båt som gikk over Gambia floden og over til Barra. Under båtturen blåste det mye, så det var ganske kald båttur. Vi kjørte båt da det var soloppgang, det var et veldig flott syn.
Da vi kom til havna i byen som heter Barra var det helt kaos da folk og biler skulle ut, men det gikk veldig fint.
Da vi hadde gått et lite stykke inn i Barra, måtte vi finne et sted å spise frokost. Vi endte opp å spise frokost inne i en car wash.
Etter vi hadde spist frokost måtte vi vente på Anbjørg og co ca i en time. Da vi ventet på de så jeg for eksempel at muslimene hadde morgenbønn. Vi sto og snakket med mange koselige mennesker og selgere.
Vi så en geit som sto helt alene i en krok med et veldig kort tau rundt seg. Vi syntes det var litt synd på han, fordi han kunne ikke legge seg ned med et så kort tau. Så en av de jeg reiser med kjøpte et lenger tau til den.  Men det var ikke alt, de som eide geita sa hvis ingen kjøper den iløpet av to døgn skulle de slakte han. Så hun ene som er med å reiser hadde ikke hjerte til å reise i fra den, så hun kjøpte geita.

Da vi hadde ventet ca et par timer på Anbjørg dro vi videre med jeeper til en liten landsby som heter Bakalar. Der besøkte vi ABC Nursery school nummer 3. Der er det omkring ca 107 elever som er veldig flinke. Jeg ga de en fotball da jeg var der, de ble kjempe glade og begynte å spille med en gang.
Hun som hadde kjøpt geita hadde hatt den med seg til skolen og bestemte seg for å gi den til rektoren på skolen som heter Dawda. Han ble kjempe glad.

Etter vi hadde vært og besøkt skolen satt vi oss på jeepene og kjørte videre til museet i Albreda. Der var det kjempe varmt, det var ca 32 varmegrader i sola.
Da vi hadde kommet til museet i Albreda så vi på slaveriet som skjedde rundt 17-1800 tallet. Der afrikanerne ble sent over med båt til det amerikanske kontinent. Det var veldig trist og fælt det som hadde skjedd der. De ble fanget og sent til en øy vi besøkte som heter James Island. Der var afrikanerne før de ble hentet med båt over til det amerikanske kontinent. Det var fordi der kunne de ikke rømme i fra, hvis de prøvde på det ble det stor sjanse for at de ble spist opp av krokodiller.
Så det var veldig trist å tenke på alt som hadde skjedd der.